Anksiyete Bozuklukları

Anksiyete Nedir, Etyolojik Tedavisi Nasıl Olur?

Anksiyete, kişinin gelecekle ilgili endişe duyması, kaygılanması ve bunun sonucunda fiziksel ve psikolojik belirtiler yaşamasıdır. Anksiyete normal bir duygu olabileceği gibi, bazen aşırı ve kontrol edilemez bir hale gelebilir. Bu durumda anksiyete bozukluğu olarak adlandırılır.

Anksiyete bozukluğu olan kişiler, günlük yaşamlarını olumsuz etkileyen yoğun ve sürekli bir kaygı duyarlar. Bu kaygı, gerçekçi olmayan veya abartılı korkularla ilişkilidir. Örneğin, sosyal anksiye bozukluğu olan bir kişi, başkalarının kendisini eleştireceğinden veya reddedeceğinden korkar bu yüzden sosyal ortamlardan kaçınır. Panik bozukluğu olan bir kişi ise, ani ve şiddetli bir korku nöbeti yaşar ve bu nöbet sırasında kalp çarpıntısı, nefes darlığı, terleme, titreme gibi belirtile görülür.

Anksiyete bozukluğunun nedenleri tam olarak bilinmemektedir. Ancak genetik, biyolojik, psikolojik ve çevresel faktörlerin etkili olduğu düşünülmektedir. Anksiyete bozukluğu olan kişilerde beyindeki bazı kimyasalların dengesizliği, stres hormonlarının yüksekliği, beyin yapısındaki farklılıklar veya travmatik yaşantılar gibi etyolojik faktörler rol oynayabilir.

Anksiyete bozukluğunun tedavisi ise kişiye özgü olarak planlanır. Genellikle psikoterapi ve ilaç tedavisi birlikte kullanılır. Psikoterapi, kişinin anksiyeteyi tetikleyen düşünce ve davranış kalıplarını değiştirmesine yardımcı olur. Bilişsel davranışçı terapi (BDT), anksiyete bozukluğun tedavisinde en yaygın kullanılan psikoterapi yöntemidir. İlaç tedavisi ise beyindeki kimyasal dengesini düzenleyerek anksiyetenin fiziksel ve psikolojik belirtilerini azaltır. Antidepresanlar anksiyolitikler ve beta blokerler gibi ilaç grupları anksiyete bozukluğunun tedavisinde kullanılabilir.

Anksiyete bozukluğu olan kişiler ayrıca yaşam tarzlarında da bazı değişiklikler yaparak anksiyetelerini yönetebilirler. Örneğin, düzenli egzersiz yapmak, sağlıklı beslenmek, alkol ve kafein tüketimini azaltmak, gevşeme teknikleri öğrenmek, sosyal destek aramak ve stresle başa çıkmak için olumlu yollar bulmak anksiyeteyi azaltmaya katkı sağlayabilir.