Bipolar Bozukluk

Bipolar Nedir? Etyolojik Tedavisi Nasıl Olur?

Bipolar bozukluk, kişinin ruh halinde aşırı dalgalanmalara neden olan bir psikiyatrik hastalıktır. Bipolar bozuklukta kişi, normalden çok daha yüksek veya çok daha düşük duygusal durumlar yaşayabilir. Bu durumlar mani ve depresyon olarak adlandırılır.

Mani döneminde kişi, kendini çok mutlu, enerjik, özgüvenli ve üretken hissedebilir. Ancak bu durum aynı zamanda huzursuzluk, tahammülsüzlük, dürtüsellik, gerçeklikten kopma ve riskli davranışlara da yol açabilir. Depresyon döneminde ise kişi, üzgün, umutsuz, değersiz ve yorgun hissedebilir. Bu durum da ilgi kaybı, uyku sorunları, iştah değişiklikleri, suçluluk duygusu ve intihar düşüncelerine neden olabilir.

Bipolar bozukluğun nedeni tam olarak bilinmemektedir. Genetik, biyolojik ve çevresel faktör etkili olduğu düşünülmektedir. Bipolar bozukluk ömür boyu süren bir hastalıktır. Ancak tedavi semptomları kontrol altına alınabilir ve kişinin yaşam kalitesi arttırılabilir.

Bipolar bozukluğun tedavisi genellikle ilaçlar ve psikoterapi ile yapılır. İlaç tedavisinde duygudurum dengeliyicileri, antidepresanlar ve antipsikotikler kullanılabilir. Bu ilaçlar ruh halini stabilize etmeye ve aşırı uçları önlemeye yardımcı olur. Psikoterapi ise kişiye hastalığı hakkında bilgi verir, baş etme becerileri kazandırır, stres yönetimi sağlar ve sosyal destek sunar.

Bazı durumlarda ilaç tedavisi ve psikoterapi yeterli olmayabilir. Bu durumda hastaneye yatış elektrokonvülsif terapi (EKT) gibi diğer tedavi seçenekleri de değerlendirilebilir. Hastaneye ya kişinin güvenliğini sağlamak ve semptomları hızlı bir şekilde düzeltmek için gerekebilir. EKT ise beyne elektrik akımı verilerek nöbet oluşturulan bir tedavi yöntemidir. EKT, özellikle ilaçlara yanıt vermeyen veya intihar riski yüksek olan hastalarda etkili olabilir.

Bipolar bozukluk ciddi bir hastalıktır. Ancak uygun tedavi ile yönetilebilir. Eğer siz veya sevdiklerinizde bipolar bozukluğa işaret eden belirtiler görüyorsanız, bir psikiyatriste başvurmanız önemlidir. Erken tanı ve tedavi, hastalığın seyrini olumlu yönde etkileyebilir.