Şizofreni

Şizofreni Nedir?

Şizofreni, gerçeklikle ilişki kurmada zorluk yaşayan, düşünce, duygu ve davranışlarında bozulm olan bir ruh sağlığı hastalığıdır. Şizofreni, kişinin kendisi, çevresi ve toplumla uyumunu bozar.

Şizofreni, genellikle genç erişkinlik döneminde başlar ve ömür boyu sürebilir. (Şizofreni, her 100 kişiden yaklaşık 1'inde görülür.)

Şizofreninin Nedenleri Nelerdir?

Şizofreninin kesin nedeni bilinmemektedir. Ancak genetik, biyolojik ve psikososyal faktörlerin etkili olduğu düşünülmektedir. Şizofreniye yatkınlığı olan kişilerde, stresli yaşam olayları, uyuşturucu kullanımı, enfeksiyonlar gibi tetikleyici faktörler hastalığın ortaya çıkmasına neden olabilir.

Şizofreninin Nedenleri Nelerdir?

Şizofreninin belirtileri kişiden kişiye değişebilir. Ancak genel olarak şu gruplara ayrılabilir:

• Pozitif belirtiler: Gerçekte olmayan şeyleri duyma (halüsinasyon), gerçek olmayan inançlara sahip olma (sanrı), düzensiz konuşma ve davranışlar.
  • Negatif belirtiler: Duyguları ifade etmede zorluk, ilgi kaybı, sosyal çekilme, motivasyon eksik konuşmada azalma.
  • Bilişsel belirtiler: Dikkat, hafıza, öğrenme, problem çözme gibi zihinsel problemler...

İşlevlerde bozulma. Şizofreninin Tedavisi Nasıl Olur?

Şizofreninin tedavisinde ilaç tedavisi ve psikososyal tedavi yöntemleri birlikte kullanılır. İlaç tedavisi, hastanın belirtilerini azaltmak ve nüksleri önlemek için önemlidir. Psikososyal tedav yöntemleri ise hastanın kendine güvenini arttırmak, sosyal becerilerini geliştirmek, iş ve eğiti hayatına uyum sağlamak, aile ve yakınlarıyla ilişkilerini iyileştirmek için yardımcı olur. Psikoso tedavi yöntemleri arasında psikoterapi, bilişsel davranışçı terapi, aile eğitimi ve destek grupla sayılabilir.

Şizofreni ile Yaşamak

Şizofreni ile yaşamak zorlayıcı olabilir. Ancak uygun tedavi ve destek ile hastaların yaşam kalitesi yükselebilir. Hastaların tedavilerine düzenli olarak devam etmeleri, doktor ve terapistleriyle işbirliği yapmaları, stresten uzak durmaları, sağlıklı beslenmeleri, uyku düzenlerine dikkat etmeleri, alkol ve uyuşturucudan kaçınmaları önemlidir. Ayrıca hastaların kendilerine uygun bir iş veya hobisi olması, sosyal aktivitelere katılması, aile ve arkadaşlarıyla iletişim kurması da şizofreni ile başa çıkmada yardımcı olabilir.