Sosyal Anksiyete Bozukluğu (Sosyal Fobi)

Sosyal Anksiyete Bozukluğu Nedir,
Etyolojik Tedavisi Nasıl Olur?

Sosyal anksiyete bozukluğu, diğer insanlarla etkileşimi içeren toplumsal durumlarda ortaya ç kaygı bozukluğudur. Genellikle çocukluk veya ergenlik çağında başlar ve kişinin sosyal hayatı işini, okulunu ve ilişkilerini olumsuz etkiler. Sosyal anksiyete bozukluğu olan kişiler, **utanç verici, küçük düşürülmüş, reddedilmiş veya sosyal etkileşimlerde gözden düşme** konusund aşırı korku ve endişe duyarlar. Bu nedenle yeni insanlarla tanışmaktan, toplu yerlerde bulunmaktan, konuşma yapmaktan, yemek yemekten veya telefonla konuşmaktan kaçınırlar

Sosyal anksiyete bozukluğunun nedenleri tam olarak bilinmemektedir, ancak genetik, biyoloj ve çevresel faktörlerin rol oynadığı düşünülmektedir. Bazı araştırmalar, sosyal anksiyete bozukluğu olan kişilerin beyinlerinde **serotonin** adlı bir kimyasalın dengesizliği olduğunu göstermiştir. Serotonin, ruh hali, uyku, iştah ve stresle başa çıkma gibi işlevleri düzenleyen bi nörotransmitterdir. Ayrıca sosyal anksiyete bozukluğu olan kişilerin **amigdala** adlı beyin bölgesinin normalden daha büyük olduğu ve sosyal durumlarda aşırı tepki verdiği bulunmuşt Amigdala, korku ve tehlike algısını yöneten bir beyin bölgesidir. Bunun yanında sosyal anksiy bozukluğu olan kişilerin çocukluk veya ergenlik dönemlerinde **ailevi sorunlar, zorbalık, taci reddedilme veya eleştirilme** gibi travmatik deneyimler yaşamış olma olasılığı daha yüksektir.

Sosyal anksiyete bozukluğu genellikle tedavi edilebilir bir durumdur. Tedavide **psikoterapi* **ilaç tedavisi** ve **bilişsel-davranışçı terapi** gibi yaklaşımlar kullanılabilir. Psikoterapi, kişinin kaygısının kaynaklarını ve etkilerini anlamasına ve bunlarla başa çıkmasına yardımcı ol bir süreçtir. İlaç tedavisi ise kaygıyı azaltmak için antidepresan veya anksiyolitik gibi ilaçların reçete edilmesini içerir. Bilişsel-davranışçı terapi ise kişinin kaygıya neden olan **olumsuz düşüncelerini** fark etmesine ve bunları gerçekçi ve olumlu düşüncelerle değiştirmesine odaklanır. Ayrıca bu terapi sürecinde kişiye sosyal becerilerin geliştirilmesi, kaygı yönetimi teknikleri ve gevşeme egzersizleri öğretilir.

Sosyal anksiyete bozukluğu olan kişiler için tedavi süreci bireysel olarak farklılık gösterebilir. kişiler için tek başına psikoterapi veya ilaç tedavisi yeterli olabilirken, bazı kişiler için bu yaklaşımların birlikte uygulanması daha etkili olabilir. Tedavi sürecinin uzunluğu da kişinin durumuna göre değişebilir.